Wednesday 13 March 2013

DINU POŞTARENCU - ÎNTEMEIEREA SATULUI VOLINTIRI, DIN REPUBLICA MOLDOVA (ROM)

Domnul Dinu Postarencu este doctor in istorie si cercetător ştiinţific superior la Institutul de Istorie, Stat şi Drept al Academiei de Ştiinţe a Moldovei. In 1995 Domnia sa a publicat in Revista de Istorie a Moldovei, nr.3-4, la pag.100-102, un articol deosebit de interesant despre intemeierea satului Volontirovka/Volintiri, fosta stanita principala a cazacilor dunareni. L-am rugat sa ne acorde dreptul de a-l reproduce aici. Ni l-a acordat cu deosebita amabilitate, fapt pentru care ii multumim inca o data. Domnia sa ne-a mai facut cunoscut ca intre timp a obtinut date care arata ca satul a fost intemeiat la 1823, date pe care le va publica in curind. Le asteptam cu nerabdare!

PLAI NATAL

DINU POŞTARENCU

ÎNTEMEIEREA SATULUI VOLINTIRI

Situat în partea de sud-vest a raionului Ştefan-vodă, în valea Bebei, satul Volintiri îşi începe numărătoarea anilor relativ nu demult - din anii 20 ai secolului al XIX-lea. Întemeierea lui s-a produs în virtutea politicii ţariste de colonizare a sudului Basarabiei.

La 19 februarie 1827, împăratul Nicolae I a aprobat regulamentul elaborat de către Comitetul de Miniştri al Rusiei referitor la stabilirea în Basarabia a cazacilor zaporojeni, proveniţi din dreapta Dunării, şi a voluntarilor care luptaseră împotriva otomanilor în timpul războiului ruso-turc din anii 1806-1812.

Cazacii de dincolo de Dunăre erau urmaşii acelor zaporojeni care, nemulţumiţi de lichidarea, în 1773, de către autorităţile ţariste a Secei zaporojene, emigraseră încolo sub oblăduirea Porţii Otomane. O parte dintre ei, convinşi de generalul I.I. Michelson, s-au înrolat, în toiul războiului ruso-turc din 1806-1812, în armata rusă. Voluntarii participaseră la acest război în cadrul detaşamentului condus de Nicolae Cantacuzino (?-1841), precum şi în cel organizat de boierul Corbea.

        În regulamentul respectiv se menţionează: „l. Cazacilor zaporojeni, care s-au aşezat în Basarabia şi care, în viitor, se vor mai aşeza aici, să li se propună, după cum vor prefera, să se bucure de drepturile şi privilegiile dăruite de împărat coloniştilor, acordându-le, în plus, şi îndemnizaţia ce a fost solicitată de contele Voronţov, prin punerea în circulaţie pe un termen de 10 ani, în favoarea lor, a sumei obţinute din concesiunea de stat a vinurilor în localităţile lor şi asigurându-i, în limita posibilităţilor, cu lemn din fondul statului pentru construcţia caselor, dar cu condiţia ca ei să fie subordonaţi Direcţiei Coloniale, pe baze generale. Sau, dacă vor dori să se stabilească separat de administraţia colonială, în acest caz, repartizându-le suprafaţa necesară de pământ şi refuzându-le, la aprecierea puterii locale, indemnizaţii prin scutirea, pentru un anumit timp, şi anume: pe 10 ani de plata impozitelor, de încartiruire şi alte înlesniri, să nu fie egalaţi în privinţa altor drepturi şi privilegii, cu coloniştii străini, stabiliţi în baza regulamentului general.

100

2. O astfel de posibilitate de a alege să fie acordată şi voluntarilor de diferite etnii, care au slujit în armata noastră, în favoarea cărora contele Voronţov, apoi şi contele Palen, solicită avantaje egale cu cele oferite coloniştilor zaporojeni”1.

Astfel, cazacii zaporojeni întemeiază satele Acmanghit* şi Starocazacie, iar voluntarii – satul care va căpăta denumirea de Volintiri sau, în pronunţie rusească, Volontirovca. Prin urmare, ziua de 7/19 februarie 1827 poate fi considerată drept data întemeierii Volintirilor. Denumirea satului provine de la cuvântul volintir, cunoscut astăzi şi sub forma de voluntar – persoană care se oferă de bună voie pentru a face serviciul militar, care ia parte la o campanie militară din proprie iniţiativă. Fiind de provenienţă franceză (volontaire în limba respectivă), cuvântul volintir a pătruns în vocabularul limbii române, se pare, prin filiera limbii ruse (volontior în ruseşte), încetăţenindu-se sub această formă în timpul războaielor ruso-otomane.

Despre această origine a denumirii satului vorbea încă în secolul trecut Alexandru Buruiană, parohul bisericii din Volintiri, cel care, la 1877, a publicat un interesant studiu despre sat**, menţionând în el: „Staniţa e numită după numele voluntarilor”2.

Cu toate acestea, denumirea de Volontirovca, dată de guvernanţii străini, a prins rădăcini slabe în rândul localnicilor. Acelaşi Al. Buruiană relatează că localitatea, „odinioară şi în prezent, este cunoscută cu denumirea de Bebei, şi nu Volontirovca”3.

La începutul secolului al XX-lea, Zamfir Arbore a consemnat în acest sens că „Volantirouca” este un „nume puţin cunoscut de locuitori, dar recunoscut oficial”4.

Constatăm, deci, că satul, de-a lungul anilor, mai poartă încă o denumire – Bebei, de provenienţă turcică. Din lucrarea lui Al. Buruiană aflăm că, „potrivit istorisirilor locuitori vechi, satul poartă această denumire din cele mai îndepărtate vremuri – de pe timpul dominaţiei turceşti, ea fiind împrumutată de la pârăul ce curge prin mijlocul acestei staniţe, astăzi îndiguit”5, anterior vărsându-şi puţina apă în râuşorul Sărata.

După cum ne povesteşte în continuare preotul Buruiană, oamenii în vârstă presupuneau că valea Bebei a fost stăpânită de tătarii nogai, care aveau aici ocoale, iar despre aceasta „servesc şi astăzi drept mărturie câteva fântâni”6.

Această denumire tătărască, sub o formă aproape identică – Bebeul, este prezentă pe harta Carte de la Moldavie, întocmită pe parcursul războiului ruso-turc din anii 1768-1774 de către F.G. de Bawr. Deşi figurează de trei ori, nici una din ele nu este indicată pe locul viitorului sat Volintiri. O denumire, probabil a unei câşle tătăreşti, este înregistrată la sud de satul Caplani (Kaplan), localitatea respectivă fiind situată pe râuşorul Hagider (Hadgideree FI.). Celelalte două aşezări omeneşti, purtând aceeaşi denumire Bebeul, sunt plasate pe hartă în partea superioară a râuşorului Alcalia (Halkalia FL).

Denumirea oficială – Volontirovca – nu a fost dată satului din momentul întemeierii lui. Ea apare în documentele vremii ceva mai târziu. Bunăoară, dintr-un dosar, deschis la 9 noiembrie 1827, aflăm că „33 de oameni ai comunităţii volintirilor (Obşestva volantirov)”1 au înaintat o jalobă asupra ispravnicului ţinutului Akkerman, care îi impunea să plătească dijmă.

La 17 iulie 1828, „comunitatea volintirilor, o parte dintre care erau domiciliaţi în oraşul Chişinău, iar o altă parte erau stabiliţi în satul


*Situat pe râuşorul Sărata, nu departe de vărsarea lui în lacul Sasâk (Kunduk). Actualmente se numeşte Belolesie şi se află în componenţa Ucrainei.

**Repartizat în câteva numere ale periodicului eparhial chişnăuian din acest an, studiul oferă cititorului date referitoare la istoria satului, descrie obiceiurile şi ritualurile răspândite în Volintiri cu ocazia sărbătorilor religioase, precum şi cele legate de naşterea copilului, botez şi înmormântare, prezintă colindele de Crăciun, iar la sfârşit vorbeşte despre starea morală a enoriaşilor volintireni.

101

Babei”, au adresat o petiţie Consiliului Suprem al Basarabiei8. După cum observăm, la etapa iniţială, denumirea Bebei (Babei) era utilizată şi în acte oficiale.

Într-o adresă din 17 iulie 1834, prin care Administraţia Financiară a Basarabiei înştiinţa Consistoriul chişinăuean despre defalcarea unei suprafeţe de pământ clerului din acest sat, este scris „Volontirovca”9.

Conform unui document din 29 septembrie 1827, pe pământul viitorului sat Volintiri se aşează cu traiul „55 de familii ale voluntarilor”10.

Însă Al. Buruiană afirmă că iniţial, în 1827, „populaţia Volintirilor era alcătuită doar din 21 de familii (44 de reprezentanţi ai sexului masculin şi 31 de reprezentante ale sexului feminin)”11.

Pe de altă parte, informând cititorul că s-a bazat pe date de arhivă, fără a preciza izvorul utilizat, cercetătorul I.A. Anţupov indică o altă cifră: „în 1827, 144 de familii au întemeiat satul Volintiri”12.

Din documentul de arhivă la care ne-am referit mai sus aflăm că cele 55 de familii au sosit aici din diferite locuri ale regiunii Basarabia13. O parte dintre aceste familii continuau „să fie înregistraţi la locurile iniţiale de trai, potrivit ultimului recensământ din 1824”14.

Întrucât voluntarii erau scutiţi de impozite la locurile de trai de odinioară, autorităţile basarabene au dat dispoziţie să fie întocmite actele necesare, care urmau să fie expediate sectoarelor poliţieneşti, în raza cărora aceştia au avut domiciliu, până a se stabili pe domeniul statului, şi de a le obliga să noteze în dreptul fiecăruia din ce categorie socială fac parte”15.

NOTE

1.   История Молдавии. Документы и материалы. Том III. Часть III. Положение крестьян и крестьянское движение в Бессарабии. 1812-1861 гг., Кишинев, 1969, р. 141.
2.   Кишиневские епархиальные ведомости, 1877, nr. 13, p. 537.
3.   Ibidem, р. 532.
4.   Z. Arbore, Dicţionarul geografic al Basarabiei, Bucureşti, 1904, p. 25.
5.   Кишиневские епархиальные ведомости, 1877, nr. 13, p. 532.
6.   Ibidem. р. 534.
7.   ANRM, F. 2, inv. 1, d. 1125, f. 1.
8.   ANRM, F. 6, inv. 2, d. 3, f. 1.
9.   АNRM, F. 208, inv. 2, d. 104, f. 6.
10. ANRM, F. 3, inv. 1, d. 1026, f. 3.
11. Кишиневские епархиальные ведомости, nr. 16, p. 672.
12. И.А. Анцупов, Государственная деревня Бессарабии в XIX веке (1812-1870 гг), Кишинев, 1966, p. 32.
13. ANRM, F. 3, inv.l, d. 1026, f. 3.
14. Ibidem.
15. Ibidem, f. 4.

102

© Dinu Postarencu, 1995.

No comments:

Post a Comment